Tuesday, December 30, 2008

Abah buat pohpia saleri ber"cheese"...











Abah suka masak. Kali ni abah buat pohpia berintikan saleri ber"cheese". Ummi suka sangat.

Tak banyak abah buat. Cukup sekadar melepaskan gian nak masak jer. Dah lama abah tak masak. Arwah ayah abah pandai buat mee. Abah tgk anak abah, Iman pun suka masuk dapur tgk abah dan ummi masak. Tapi Iman masih kecil. Nanti la besar skit, abah ajar masak. Abah suka gak tgk Astro Asia Food Channel. Suka tgk rancangan Chef At Home. Nanti lepas ni abah nak cuba buat pai epal plak...

Monday, December 29, 2008

Video gelagat Iman dalam kereta...

video

Video ni ummi sempat rakam time kami nak kuar g jalan2. Abah cuti, so apa lagi, anak2 menagih janji la mintak bawak g jalan-jalan. Time tu ujan lebat, sempat gak ler abah cuci keta dia. Hehe..

Anak2 ni masuk je keta, apa lagi..ngantuk trus. Maklum ler sejuk aircond. Kakak dia siap baring lagi. Irfan lentok ngan umi kat depan. Iman? Haa..tengok la gelagat Iman nih. Suruh sandar kat kusi, xmo..last2 gini la jadinyer..

Bila tunjuk klip ni kat dia ketawa berabis. Di tanya plak nape Iman gitu mi?? Hai..anak.


'Suami boleh dicari, anak tiada galang ganti'

Pagi ni ummi ada terbaca satu artikel di utusan online. Citer pasal ketabahan seorang ibu tunggal. begini kisahnya..

Sebagai insan tidak semua kita dilahirkan sempurna dan hidup senang. Pelbagai cabaran dihadapi di celah-celah bahagia dan juga derita.


Pertemuan saya yang tidak dirancang dengan wanita berusia 35 tahun ini menjadikan saya tidak tidur lena. Bukan kerana dia menjadi idola atau wanita ternama tapi dek ketelusannya bercerita tentang rasa kecewa kerana tidak dapat memberi kebahagiaan dan keseronokan kepada anak-anaknya disebabkan taraf hidup yang tidak mengizinkan.

Pertemuan kami berlaku di sebuah pusat membeli-belah ternama di ibu kota. Secara kebetulan saya ada temujanji dengan seorang teman. Sementara menunggu dia datang, saya duduk di sebuah bangku menghadap taman permainan kanak-kanak di pusat membeli-belah tersebut.

Di sebelah saya seorang wanita sedang asyik melihat ke arah taman permainan tersebut, sesekali dia melambai-lambai ke arah budak-budak yang sedang leka bermain. Di sebelahnya ada sebuah beg yang sederhana besarnya. Ada bekas air dan bekas makanan, saya juga nampak beberapa paket gula-gula.

Lama saya merenung dia sehingga dia perasan saya sedang memerhatinya. Memang itu yang saya umpan dengan harapan dia menoleh. Sebaik bertentang mata, saya melemparkan senyuman, dia membalasnya dan saya segera menghulur tangan dan bertanya khabar serta tujuan dia ke situ.

"Nama saya Shalin, tunggu anak-anak,'' katanya sambil menunjuk ke arah budak-budak yang leka bermain. Dua kanak-kanak berusia antara lapan hingga 10 tahun melambai-lambai kepadanya.

Merenung wajah wanita ini firasat saya kuat mengatakan ada sesuatu yang tidak kena dengan dirinya. "Selalu bawa anak-anak ke sini?'' Saya menyambung perbualan.

"Selalu juga kalau dia orang merungut nak ke taman permainan yang mahal, saya akan bawa mereka ke sini,'' balas Shalin.Saya termenung seketika. Apa maksud Shalin dengan taman permainan yang mahal? Sedangkan semua orang tahu taman permainan di pusat membeli-belah yang ada prestij adalah percuma.

"Saya beritahu mereka untuk ke taman permainan, harganya mahal, hanya disinilah yang saya mampu membawa mereka untuk bermain dan menikmati suasana seperti rakan-rakan mereka yang lain,'' katanya tanpa saya soal lanjut.

Saya semakin terpukul. Lalu saya bongkar satu persatu rahsia hidup wanita ini yang akhirnya menemukan saya dengan perjalanan hidup seorang ibu tunggal dalam memberi kegembiraan kepada anak-anaknya.

"Anak sulung saya, Afiq selalu bertanya bila boleh dia pergi ke luar negara sebab ada kawan-kawan di sekolah yang selalu bercerita mereka pergi bercuti ke luar negara.

"Baru-baru ini kawannya itu pergi ke Disneyland. Dia tanya saya bila boleh bawa dia pergi ke sana. Apa yang saya hendak jawab?'' tanya Shalin tenang.

Saya terdiam. Hiba benar hati saya, kasihan Shalin, berat beban yang dia pikul. Di mana ayah budak-budak ini? soalan berani yang saya ajukan kepadanya.

"Entah. Ketika dia menghilangkan diri Afiq berusia tiga tahun dan adiknya Azim pula setahun lebih. Sampai sekarang tidak tahu dia di mana,'' tambahnya.

Memendam rasa

Tersentak saya seketika. Rasa bersalah menerpa. Bimbang Shalin terasa hati cepat-cepat saya meminta maaf.

"Tak apa kak, saya tak kisah. Memang saya dah agak akak akan tanya soalan itu. Itu sebabnya saya kena layan anak-anak saya lebih daripada segala-galanya. Merekalah buah hati saya. Apa yang saya buat semuanya untuk mereka.

"Sebab itu sebulan sekali saya bawa mereka ke sini atau mana-mana pusat membeli-belah yang ada taman permainan supaya mereka dapat bermain dengan sepuas-puasnya,'' tambahnya.

Aduhai, sayunya hati. Seorang ibu yang begitu menjaga perasaan dan hati anak-anaknya biarpun dia sendiri memendam rasa. Saya kagum dengan Shalin dan bangga dengan cara dia melayan anak-anaknya.

"Dalam kes saya, seboleh-bolehnya saya tidak pernah menghampakan mereka. Setakat ini Afiq faham alasan yang saya beri. Saya beritahu dia mama bukan orang kaya.

"Saya beritahu juga yang kawan-kawan dia semuanya ada bapa sedangkan mereka tidak ada bapa. Jadi dia tidak boleh ikut cara hidup kawan-kawan yang ada bapa. Kita kena hidup cara kita,'' jelas Shalin.

Kata-kata Shalin benar-benar menyentuh perasaan. Saya pegang bahunya dan memberitahu, pengorbanannya cukup besar sebagai seorang wanita yang bergelar ibu dalam memenangi hati anak-anak yang tidak pernah merasa kasih sayang seorang bapa.

"Bukan saya tidak kasihankan mereka, tapi inilah saja caranya saya memberi mereka kegembiraan. Akak tengoklah sendiri bagaimana riangnya mereka. Akak tahu tak, nanti apabila balik, berhari-hari mereka akan bercerita tentang keseronokan ini kepada kawan-kawan sekolah dan anak-anak jiran.

"Kasihan juga saya melihat gelagat mereka tapi nak buat macam mana. Saya berharap dalam meniti usia remaja mereka akan faham dan dapat menerima kehidupan ini seadanya,'' jelas Shalin. Sejam berbual dengan Shalin menjadikan saya benar-benar insaf.

"Lepas ini nak ke mana?'' tanya saya.

"Tasik Titiwangsa, di sana nanti kami berkelah, makan tepi tasik. Saya ada bawa bekal mihun goreng, kuih dan air dari rumah.

"Kami jarang beli makanan luar. Apabila hendak keluar saya masak makanan. Tak membazir,'' ujarnya tersenyum.

Wajah Shalin begitu manis pada pandangan saya, tapi kenapa dia ditinggalkan begitu sahaja? Panjang kisahnya kata Shalin tapi sudah lama kenangan pahit itu dilupakan. Yang penting sekarang anak-anak diberi kehidupan dan pendidikan untuk masa depan mereka.

Biarpun baru kenal, banyak cerita yang Shalin kongsi bersama saya terutama tentang rumah tangga, anak-anak dan hala tuju hidup. Kisah Shalin boleh dijadikan contoh kepada ibu-ibu tunggal yang senasib dengannya. Saya yakin kesabaran dan ketabahan yang dimilikinya menjadikan dia cukup matang.

Memetik sepatah katanya, suami boleh dicari, tapi anak, tiada galang ganti. Pun begitu Shalin sudah serik dengan lelaki bernama suami. Ketika kami berpelukan sebagai salam perpisahan saya titipkan permintaan agar pertemuan kami tidak putus di situ sahaja. Shalin mengangguk.

"Ada cerita saya akan hubungi kakak. Terima kasih kerana sudi mendengar cerita saya,'' katanya mesra.

Siapa pun dia, saya mendoakan agar Shalin dan anak-anaknya sihat dan diberi perlindungan oleh Allah SWT di dunia dan akhirat.

Menutup kata, pesanan ikhlas saya, kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diingati, tetapi amat manis untuk dikenang. Namun yang pasti antara pahit dan manis, selalunya yang manis akan kekal sebagai satu memori abadi namun yang pahit akan terus menjadi igauan dan mimpi buruk yang tidak ada tamatnya.

Untuk semua pengunjung, semoga cerita ini menjadi iktibar buat kita dalam mendidik anak-anak..DAN untuk suami tercinta, moga kebahagiaan kita kekal untuk selamanya.

Sumber : Utusan Malaysia Online (ruangan keluarga)



Selamat menyambut Maal Hijrah 1430..




Alhamdulillah, kita masih di panjangkan umur satu hari lagi untuk mengecap nikmat dunia. Sepatutnya kita sedar, dan bersyukur kita masih berpeluang berbuat kebaikan dan memohon keampunan dosa-dosa semalam.

Hari ini, 1 Muharram, cukup bermakna buat kami sekeluarga. 5 tahun lepas, Nur Hani Maisarah selamat dilahirkan. Kalau ikut bulan Islam, hari nilah hari jadi Kakak. Selamat Hari Lahir sayang..Umi n abah saaayang kakak. Wajah kiut, montel itu masih segar dalam ingatan. Semalam tengok video kakak (time umo 2++ tahun) nyanyi lagu raya. Heheh..comel sangat. Time tu, dia montel sangat, sekarang dah kurang makan. Susut la sikit. Tapi tetap kiut. Iman cakap kakak 'tiut girl'.Hehe..yang satu tu pelat abis. Irfan yang bongsu tu pun tak pelat cam dia.. Bongsu ke??

1430 H, apa azam baru ye? Mestila nak jadi yang terbaik..Umi yang terbaik, abah yang terbaik untuk anak-anak, suami n isteri yang terbaik untuk pasangan, anak yang terbaik untuk family, jadi cikgu yang terbaik, bos yang terbaik.. Pendek kata semua yang terbaik je lah. Mudah-mudahan.Semoga tuhan merestui hajat dan azam ini. Amin.

Thursday, December 25, 2008

Abah mengidam Mc-D....










Dah 3/4 hari abah mengidam mak makan prosperity burger. Isnin, 22hb lepas baru dapat melepaskan perasaan mengidam tu di Mc-D di Jalan Sulaman. Seronoknyer tak terhingga....

Anak2 lagi seronok sebab dapat bermain di Mc-D. Mereka bukan nak makan sangat pun. Ummi makan cheese burger je ngan bubur ayam. Irfan kasik bubur jer.. Dia bukan boleh dok diam... Abang dan kaka dia dok bermain, dia pun nak main gak ler...

Wednesday, December 24, 2008

Ragam anak-anak..










Dua tiga ari lepas, umi bawak kakak(Hani) ngan Iman potong rambut di salun dekat kedai abah. Seumur hidup Iman, x penah lagi dia berambut pendek. Tiap kali orang tengok dia, mesti cakap anak perempuan. Apa taknyer, rambut panjang, muka plak comel mcm baby girl. Manja kemain ngan umi.

Memandangkan anak-anak dah nak masuk sekolah lagi dua minggu, jadi umi buat keputusan, kena potong rambut. Abah pun setuju. Excited tul diorang. Bukan apa, nak kuar g jalan2. Boring terperap je kat umah. So, dipendekkan citer, tengok la camana wajah terbaru Iman, 'the handsome boy' dan kakak, 'the cute girl'. Iman ni sensitif skit, pernah satu hari tu kakak dia cakap dia tak hensem, apa lagi nangis berabis la dia. Alahai..

Malam tadi plak Hani sibuk ngan laptop umi. Nak main online game. Games2girl..Dah berbulan dia tak sentuh komputer, semenjak abah dia bawak komp ke kedai untuk di repair. Last2 abah tak bawak balik. Cian kakak. So, bila dah diberi peluang bukak komputer, apa lagi...pulun berabis. Iman ngan Irfan jadi pemerhati je. Nak sentuh nanti kakak marah. Irfan 2, 3 kali meraung kena marah ngan kakak. Dia pun sibuk nak menekan. Last-last Irfan tido dulu, keboringan kot sebab tengok je, xleh sentuh. Iman ok je, dia tahu dia x pandai.

Dekat jam sebelas Umi n abah ajak tido pun tak mau. Pukul sebelas lebih baru masuk bilik. Hai anak..Bertuah korang sebab merasa semua ni. Time umi n abah kecik2 dulu mana ada semua ni. Anyway, Umi n abah tak kisah asal anak-anak bahagia. Boleh gak hilangkan keboringan melampau tu. Saaaaayang anak-anak umi. Mmuah.

Saturday, December 20, 2008

Dengkur...

Kurang dengkur, nyenyak tidur


POSISI tidur dan keletihan juga boleh menyebabkan seseorang berdengkur.

ANDA cukup tidur? Bagaimana dengan pasangan atau ahli keluarga anda? Mungkin anda lesu walaupun selepas berjam-jam tidur akibat apnea (aliran udara terhalang), sementara pasangan anda pula lesu kerana melayan alunan dengkur anda sepanjang malam.

Petikan daripa akhbar utusan.

Rasanya masalah bunyi dengkur time tdo ni bukan sorang yang alami. Ummi pun sama. Kadang-kadang geram gak sebab x boleh tidur dgn nyenyak. Cik abang plak kemain syok tido dibuai alunan dengkur sendiri.

Barangkali sebab tubuh abang yang agak membesar kebelakangan ni menyebabkan dengkurannya makin menjadi-jadi. Tapi kadang-kadang kalau tak dengar rasa macam x best la plak. Bunyi tu dah jadi macam muzik indah yang membuaikan tidur. Heheh..Tapi kalau sampai anak-anak pun tersedar, geram la plak. Apa nak buat? Last-last terpaksa kejutkan jugak la suami tercinta. Anyway, aku bersyukur mendengar dengkuranmu bang.. maksudnya abang masih ada di sisi menemani malam-malam ku bersama anak-anak.

Sunday, December 14, 2008

Anak-anak tak sihat plak...

Hani kena cirit-birit plak dah... Mungkin sebab makan jagung rebus kelmarin. Abah pun kena gak tapi tak la sangat. Hani sampai tercirit dalam seluar sampai kena pakai pampers balik. Hehehe... Tapi dia tak ada masalah nak pakai pampers walau dah besar. Hani ni jenis tak kisah kalau untuk kebaikkan dia.

Semalam Iman plak buat hal. Ingat perut dia ok la. Tengah malam selama dia muntah masa tido. Pas tu berak lagi.... Tapi Iman ni jenis degil. Susah nak makan ubat. Bila cakap takboleh makan itu ini, nak jugak. Budak laki kan... Unsur-unsur "keras pedal" tu tak leh ilang ler...

Dan semalam gak abah kuar ngan ummi untuk beli barang2 komputer untuk stok kedai serta barangan dapur skit. Ummi beli eskrim Walls Mini Poppers. Ingat nak makan ngan anak2 tapi kena simpan dulu sehingga mereka betul2 sihat.

Irfan..? Nasib baik ok jer. Selalu ceria...

Saturday, December 13, 2008

Hilangkan keboringan anak2...






Anak-anak abah dan ummi kalau tak keluar satu hari mesti tensen giler. Paling tak pun, abah kena bawak mereka keluar jalan 2 kali seminggu. Dok terperuk kat rumah dengan orang gaji memang membosankan.

Semalam, Jumaat abah kerja separuh hari. Biasanya kalau abah tak ada kerja di pejabat, hari jumaat abah cuti full day. Petang, abah bawak anak2 dan ummi jalan2 dan ronda2 ke Tanjung Aru. Kami beli jagung rebus, keropok dan buah2 kemudian pergi lepak di Pantai Tanjung Aru 3 berdekatan dengan KKIA. Boleh tengok kapal terbang naik turun dan menikmati permandangan laut di saat matahari terbenam. Suasana sungguh indah dengan udara yang nyaman sambil makan keropok dan jagung rebus sungguh menenangkan fikiran.

Bila matahri dah terbenam, kami beransur-ansur pulang. Anak2 seronok sampai tak mahu balik terutama Iman. Nak lepak kat situ sampai ke malam. Nak buat apa tu? Nak skodeng orang berkapel ker..? Hehehehe..

Wednesday, December 10, 2008

Kenangan Aidiladha 2008...

























Raya Aidiladha 2008 disambut sederhana. Kami sekeluarga pakai baju raya puasa lepas. Masih muat lagi . Hehehehe... Ummi buat nasi kerabu pada raya pertama. Pada raya kedua, abah buat roti jala ngan bihun goreng. Jemput kawan ummi dan staf tempat keja abah jer.

Anak paling seronok la. Inam dan Hani serta Irfah dari pagi lagi dok tanya nak g raya kat mana. Petang je kami pergi beraya. Tu pun pergi putatan rumah Anti Yai, kakak cikgu Sapiah. Dia buat kenduri doa selamat.

Malam, kawan kami datang beraya. Nazri dan isteri (Pensyarah di UiTM) dan Azwani(NAVY) serta isteri. Kami ajak mereka makan nasi kerabu. Mereka nak datang petang tapi ada hal. Datang malam sajalah...

Saturday, December 6, 2008

Raya oh raya.

Ari ni umi di kedai. Ingat nak kuar ngan abang nak g cari lauk skit utk persiapan raya lusa ni. Nak masak apa yer bang? Tengok la dulu camana. Tp roti jala mesti ada punya. Menu utama dok tengah pikir2 ni.

Ni la gaya orang tak balik beraya di kampung. Kalau kita tak meraikan, memang raya tu tak bermakna. Kalau buat makan sikit2 ni, at least boleh la menghilangkan rasa rindu kat kampung. Tp apapun kenangan raya di kampung tetap seronok. Insyaallah, tahun depan la, kita raya sama-sama di kampung ye. Untuk mak, ayah, kakak- abang, adik2 n anak buah, tunggu kepulangan kami k.

Tadi ada amik tiket untuk Pok Ju balik. Tapi bukan utk raya haji, Krismas la plak. Apa taknya, tiket mahal betul. Ari tu dia rasa mcm belum mau balik. Last2 teringin nak balik plak. Ok la Ju, balik saja lah. Duit boleh dicari..Lagipun dah lama tak balik.

Tiket Adik Ipik (adik bongsuku) ke sini pun dah diambik. Saja ajak dia mai sini. Sambil2 tunggu result SPM tu, boleh gak cari pengalaman n boleh jalan2 kenal tempat orang. Dan boleh gak jadi baby sitter. Hehehe..

Thursday, December 4, 2008

Kebosanan d klinik

2 hb lepas, umi ngan abah g klinik coz ummi x sihat. Macam nak demam. Yang geramnya menunggu bukan main lama. Ada ke patut sorang patient dptkan rawatan sampai 1 jam. Entah apa yang dibelek tah. Tambah geram lg bila kena giliran ummi, dia cakap tunggu d luar skejap ya. Berapa lama lg nak tunggu? Ni la klinik kerajaan, klu org sakit teruk, mati dulu baru nak dirawat. Geram betul. Kepada petugas di klikik2 kerajaan diharapkan lebih peka dengan piagam yang dibentuk. Jangan marah arr..